Föräldrar i Lund, företrädesvis sådana med invandrarbakgrund, har vänt sig till DO med en anmälan. Man menar att det är diskriminering, etnisk sortering och rasprofilering av skolan att det går fler flickor med svenskklingande namn i en klass och att det omvända förhållandet råder i en annan klass. Skolan och kommunen menar att man inte satt samman klasserna utifrån etnicitet och borrat djupare än så för att få en bra sammansättning på klasserna.

Det är föräldrar till flickor med invandrarbakgrund i årskurs 4 i Gunnesboskolan i Lund som reagerat negativt på hur klasslistorna ser ut. I en klass har flickorna till övervägande del svenskklingande flicknamn. I den andra klassen dominerar invandrarnamn.

Efter att inte ha fått gehör hos skolan eller kommunen om att detta är diskriminerande etnisk sortering av eleverna, har man vänt sig till DO med en anmälan. Frågeställningen gäller om skolan har rätt att att dela in eleverna på det här sättet.

Skolan: Namnet säger inget om elevens skolresultat

Skolledningen menar att de DO-anmälande invandrarföräldrarna har skapat en halmgubbe. Att en elev har ett svensk respektive utländskt klingande namn säger väldigt lite om elevens prestationsförmåga.

Även den som har invandrarbakgrund tre eller fyra generationer tillbaka kan ha ett utländskt klingande namn och vara hur välintegrerad som helst. Inte att jämföra med en nyanländ som inte kan språket, kanske är analfabet, inte känner till något om svensk kultur, svenska värderingar och sedvänjor och så vidare.

LÄS ÄVEN: DO: Inte diskriminering med vegetariskt som alternativ till fläskkött

Omvänt kan en elev med ett svenskklingande namn ha svårigheter i skolan, sociala problem och behov av särskilt stöd. Ett klassiskt svenskt namn innebär inte med nödvändighet att man är en högpresterande mönsterelev.

Vill inte lyssna på skolans förklaring

Så har skolan och kommunen argumenterat när man fått kritik från invandrarföräldrar om rasprofilering. Man har försökt förklara att man sett till flera, viktigare och mindre ytliga faktorer än på vilket sätt elevens namn klingar. Men förgäves.

– Det känns som en sortering efter etnicitet, säger en av de föräldrar som anmält saken till DO och inte vill ta till sig av skolledningens och kommunens förklaringar, utan konspiratoriskt är övertygad om att det ligger en rasistisk agenda bakom.

Utöver DO-anmälan har den här gruppen invandrarföräldrar också lämnat in liknande klagoskrivelser till kommunen och Skolinspektionen. Samtliga uppvaktade aktörer har avvisat påståendena om att man ägnar sig åt någon segregerande rasprofilering av eleverna. DO kommer inte att gå vidare med ärendet, har man meddelat.

Invandrarförälder: “Räcker att läsa namnen på klasslistan”

Men en förälder från Iran är inte nöjd med svaren utan tycker att “det räcker med att man läser namnen på klasslistan” och kan inte acceptera att det skulle vara en slump eller att skolan haft helt andra och goda skäl för att skapa de här klassammansättningarna.

En annan förälder, från Kurdistan, som är engagerad i frågan och i att författa skrivelser till DO, kommunen och Skolinspektionen är inne på samma linje – man behöver inte veta något konkret om eleverna innan man slår larm om diskriminering. Att det är fler flickor i den ena klassen än den andra som heter sådant som Andersson och Svensson räcker som bevis för att indelningen av klasserna ska ha skett efter rasistiska tankefigurer.

– Det känns som att den andra klassen [den med fler svenskklingande efternamn, reds anm] får det bättre än oss, säger dottern – utan att reflektera över att det kanske i stället för skolan är hon som på ett rasistiskt sätt rangordnar eleverna efter etnicitet.

LÄS ÄVEN: Elever och föräldrar massanmäler Uddevallas fläskkött i skolan: “Har rätt till…”

En av de anmälande invandrarföräldrarna resonerar i samma banor, utifrån föreställningen att etniskt svenska flickor befinner sig högre upp på hierarkin än de med invandrarbakgrund

– Min dotter känner att de har gjort en favoritklass med lugna och svenska elever men att hon har inte blivit vald.

Grundlösa anklagelser, menar rektor

Gunnesboskolans rektor, Pernilla Vesterlund, känner sig tagen på sängen av rasismanklagelserna. Hon tycker att de är både orättvisa och grundlösa

– Vi har så mycket information bortom namnen på klasslistan, förklarar hon.

Hon berättar för Sydsvenskan – så som hon tidigare för döva öron försökt göra för de anmälande föräldrarna – att skolledningen i samråd med lärare och annan skolpersonal som har insyn i hur bra eller dåligt eleverna klarar sig i skolan, har lagt ned ett omfattande arbete på att dela in eleverna på ett lämpligt sätt.

Tagit hänsyn till lång rad faktorer

Man har tagit hänsyn till sådant som sociala konstellationer, elevernas kunskapsresultat på nationella prov och deras behov av särskilt stöd. Där det ha funnits behov av att bryta negativa grupperingar har det också varit en faktor som vägts in i klassindelningen.

– Vi tar hänsyn till väldigt många saker när vi bildar klasserna, för att det ska bli två så likvärdiga och välfungerande klasser som möjligt och att alla elever kan känna sig trygga. Etnicitet är inte något vi tar hänsyn till, etnicitet säger inte något om exempelvis var i utvecklingen eleverna befinner sig, förklarar rektorn.

Hon uppmanar de anmälande föräldrarna att ta av sig sina färgade glasögon innan de klagar. Dessutom menar hon att de här föräldrarna borde skaffa sig lite större tillit till att man i den svenska skolan faktiskt vill och ser till barnens bästa, inte till vilka namn eleverna råkar ha.