Under semestrarna har bensinpriset ökat rejält och börjar närma sig nya rekordnivåer. Detta ska dock inte ha någonting med den nya E10-bensinen att göra, försäkrar Johan Andersson, vd för Drivkraft Sverige.
Våren 2019 låg bensinpriset på 17,14 kronor per liter vid bemannade stationer, det var då en höjning på 15 öre och en dramatisk uppgång från de drygt 14 kronor som gällde vid årsskiftet ett knappt halvår tidigare.
Den 1 augusti infördes E10-bensin i Sverige där andelen etanol i 95-oktanig bensin fördubblats från fem till tio procent. Detta kommer innebära att man får tanka oftare då E10 har ett lägre energiinnehåll och i regel är biobränslen dyrare men ska inte vara anledningen till att bensinpriset nu rusar.
– Etanol är dyrare, men det är fortfarande 90 procent bensin i bränslet. Om råoljepriset flyttar sig någon dollar hit eller dit har det större påverkan än att bensinen innehåller lite mer etanol, säger Johan Andersson till Vi Bilägare.
LÄS ÄVEN: Bensinpriset rusar – över 16 kronor litern
Riktpriset för en liter 95-oktanig bensin på obemannade mackar är nu 16,74 kronor, en dramatisk ökning jämfört med sommaren 2020 då priserna låg kring tolv kronor per liter. De låga priserna i fjol sägs bero på den minskade efterfrågan på olja i samband med pandemin, och när världen nu öppnar upp igen ökar också efterfrågan.
Just nu kostar ett fat råolja omkring 73 dollar jämfört med 41 dollar för ett år sedan.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.