Vid årsskiftet gick dieselpriset över 20 kronor per liter och har sedan dess fortsatt uppåt. Enligt energiminister Khashayar Farmanbar (S) är de rekordhöga dieselpriserna “en viktig signal”.

Ett av de främsta skälen till det skenande dieselpriset är reduktionsplikten som successivt tvingar bränsleleverantörer att blanda i allt mer av dyrare biodrivmedel i bensin och diesel. I dagsläget finns varken några planer på att stoppa plikten eller ge stödåtgärder till drabbade företag och hushåll.

Energiminister Khashayar Farmanbar (S) säger sig ha förståelse för att situationen är problematisk för de värst drabbade, men att det samtidigt måste ses som ”en viktig signal” bland annat till producenter av biobränsle om att det finns en stark efterfrågan.

– Och allteftersom mer produceras kommer priset också att gå ned. Då har vi möjlighet att pressa priserna, säger han till TT.

LÄS ÄVEN: Nye energiministern förordar vindkraft – men inte i sin egen bakgård

Utöver en ökad produktion av biodrivmedel hoppas Farmanbar också på att situationen ska leda till en större andel elbilar av fordonsflottan.

Även de rekordhöga elpriserna ligger på energiministerns bord och han medger att de är för höga, man samtidigt saknar man konkreta åtgärder.

– Vi har ingenting just nu, som vi kan annonsera. Men vi kollar på en ganska bred palett av åtgärder – både för att hjälpa elkonsumenterna, men framför allt för att se till att vi inte hamnar i det här läget igen, säger han.

Vindkraft

Farmanbar pekar på ansökningar om vindkraftsanläggningar till havs med en samlad produktionskapacitet på 350 terawattimmar per år.

– Allt kommer inte att gå igenom, säger han, med hänvisning till miljöhänsyn i tillståndsprocessen och risken för att anläggningarna stoppas av veton från kommuner eller Försvarsmakten.

LÄS ÄVEN: PREMIÄR: Del 3 – Vindkraften & hållbarheten

– Men detta visar ju att det finns en enorm potential att snabbt öka produktionen i södra Sverige. Och vindkraften går väldigt snabbt att få upp jämfört med andra energislag. Kopplar du det till vätgaslagring får du också planerbar elproduktion.

Fyra kronor över en natt

På nyårsdagen gick priset på HVO100-diesel plötsligt från 20 till 24 kronor litern. Orsaken till detta kunde varken petroleumbranschen eller politikerna förklara.

Årskostnaden gick därmed kraftigt upp för bilisterna.

– Jag kör 3 000 mil varje år så med de här priserna skulle det bli över 10 000 kronor dyrare per år att köra miljödiesel än vanlig diesel så det är för dyrt, säger Tommy Rauhala i Kiruna till statstelevisionen.

KU-anmäls

I veckan anmälde Moderaterna energiministern till riksdagens konstitutionsutskott för hans uttalanden om hur regeringen agerat i samband med EU:s klassificering av kärnkraft som hållbart eller inte.

– Med tanke på hur regeringen agerat under lång tid, så stämmer detta inte, säger Tobias Billström (M) om Farmanbars beskrivning av regeringens arbete.