Socialdemokraterna pekas nu ut för fler så kallade trollfabriker på Facebook – sidor som de lägger stora summor pengar på. Avslöjandet görs samtidigt som Socialdemokraterna anklagar Sverigedemokraterna för samma sak.

De Facebooksidor det handlar om är “Sverige inför verkligheten”, med 15 000 följare, och “Samtidigt i Sverige”, med drygt 5000 följare. Båda skapade i april 2020 av AiP Media Produktion AB – ett företag som är helägt av Socialdemokraterna och som driver partitidningen Aktuellt i politiken.

LÄS MER: Åkesson kritiserar Kalla Faktas reportage: ”Gigantisk inhemsk påverkansoperation”

Från de båda Facebooksidorna riktas satir och hån mot regeringspartierna och dess företrädare. Ofta genom att de politiska motståndarna förlöjligas.

Faksimil

Över fem miljoner kronor

AiP Media Produktion har tidigare drivit de båda Facebooksidorna utan att tydligt ange vem som står bakom dem. Under onsdagen uppdaterades emellertid sidornas beskrivning, något som Expressens krönikör Viktor Barth-Kron först uppmärksammade.

Faksimil

Numera framgår det tydligare på båda sidorna att de drivs av AiP Media Produktion, även om sannolikt inte alla vet att det företaget ägs av Socialdemokraterna.

Tydliggörandet görs sedan TV4:s “Kalla fakta” i tisdags sände andra avsnittet av två där Sverigedemokraterna anklagas för att ha liknande sidor på Facebook och andra sociala medier, där upphovsmannen bakom inte tydligt framgår.

LÄS MER: Norrlänningen Lars, 67, pekades felaktigt ut som ”SD-troll” av TV4 – ”Hur fan kan de peka ut mig”

Det är något som fördömts av Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson. Så sent som under torsdagen gick hon till angrepp mot Jimmie Åkesson och anklagade honom för att leda “ett extremt parti”.

– Det är klart att det är något som är väldigt allvarligt för det politiska samtalet. Syftet är naturligtvis att manipulera det politiska samtalet. Det här visar att SD är ett extremt parti, sade hon då.

Över fem miljoner kronor

Till skillnad mot Sverigedemokraterna satsar Socialdemokraterna mycket stora summor pengar på att få spridning för sina “memes” och hånfulla inlägg.

LÄS MER: Är det sant att SD utsätts för en ”gigantisk påverkansoperation”?

En genomgång av annonsuppgifter, som Facebooks ägare Meta tillhandahåller, visar att Socialdemokraterna spenderat över fem miljoner kronor de senaste fyra åren på att marknadsföra inlägg via de båda, med partiets egen definition, trollfabrikerna.

Det handlar om omkring 1800 annonskampanjer där allt från mindre belopp upp till tiotusentals kronor satsats för att få ökad spridning för vissa politiska budskap.

Faksimil

Ibland står Aktuellt i politiken som avsändare av de pengar som spenderas via trollfabrikerna. Andra gånger är det den socialdemokratiska Tankesmedjan Tiden.

Pekar ut statsråd som säkerhetsproblem

Det som sprids via de socialdemokratiska trollfabrikerna har varierat innehåll. Ibland är det lättsam humor, andra gånger grövre personpåhopp.

I november förra året pekades exempelvis biståndsminister Johan Forssell ut som ett säkerhetsproblem av båda trollfabrikerna. Anledningen var att Aftonbladet nyligen skrivit att han hade ett sparande i fonder som investerar i kinesiska företag.

Det S-ägda bolaget satsade därefter omkring 20 000 kronor på att få ökad spridning för inläggen riktade mot statsrådet.

Obs! Bild maskad av upphovsrättsskäl. Faksimil
Faksimil

Samnytt har pratat med Aktuellt i politikens chefredaktör Jenny Åkervall. Hon säger att hon inte har något med de aktuella Facebooksidorna att göra, utan hänvisar till ägarbolaget.

– Jag pillar inte med dem, jag är chefredaktör för Aktuellt i politiken, säger hon till Samnytt och tillägger:

– Jag jobbar på tidningen, och jag är på väg att lämna den nu.

Samnytt har även sökt AiP Media och Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson. De har inte svarat.

LÄS MER: Komiker pekades felaktigt ut som ”SD-troll” av TV4 – förlorade kund