L’Oreal-koncernen fick nyligen ta emot hård kritik för att i en kampanj för hårdvårdsprodukter lånat ut sin plattform för islamistisk misogyn propaganda. Den slöjbärande modellen Amena Kahn lämnar nu kampanjen efter avslöjanden om grova antisemitiska och Israel-fientliga uttalanden.

I kampanjen propagerar Amena för att muslimskt kvinnoförtryck i form av slöjtvång bör omfamnas i det västerländska samhället och i själva verket handlar om “tolerans” och “inkludering”. Hon radikaliserades själv till muslimsk fundamentalist i 20-årsåldern i Storbritannien, innan dess bar hon inte slöja.

Det visar sig nu att Amenas radikalisering innefattat betydligt mer än bara att underkasta sig kravet på slöja som en del av kvinnans underordning. I spåren av den uppmärksamhet hon fått för sin muslimska propaganda i L’Oreals reklamkampanj hårvårdsprodukter har nu avslöjats att Amena för några år sedan ägnat sig åt att sprida hat mot judar och Israel.

Bland annat har Amena i sociala medier propagerat för Israels utplånande eftersom den judiska staten enligt henne – och i enlighet med fundamentalistisk islam – är olaglig och inte har rätt att existera. Hon har även kallat det judiska folket i Israel för “barnamördare”, även detta i linje med urgamla antisemitiska myter om att judar rövar bort barn, dödar dem och blandar deras blod i det osyrade påskbrödet.

LÄS MER: Slöjbeklädd kvinna i reklam för hårvårdsserie väcker reaktioner

Nu väljer Amena att kliva av L’Oreals reklamkamanj. Det är oklart om det är ett eget val eller sker efter ultimatum från L’Oreal om att annars få sparken från uppdraget. Hon hävdar också att hon ångrar sina antisemitiska och Israel-fientliga uttalanden som hon dock inte tagit bort förrän nu när de fått medial uppmärksamhet.

Hon vidhåller samtidigt fortfarande att hennes propagerande för den muslimska slöjan handlar om inkludering, att detta är en form av könsspecifik religiös underkastelse som vi i det västerländska samhället bör acceptera och inte betrakta utifrån våra värderingar om jämställdhet mellan könen.

Amenas många kritiker anser dock att det bakom det skenbart oskyldiga påståendet i reklamen att “Huruvida du visar eller döljer ditt hår, påverkar inte hur mycket du bryr dig om det” döljer sig radikala muslimska värderingar från medeltiden som är inkompatibla med ett modernt västerländskt upplyst och jämställt samhälle.