DEBATT • Svensk vindenergi har anlitat 13 välrenommerade advokatbyråer – som nu ska arbeta för lagändring. Men stora frågan är: Vilka lagar vill man ändra? Det skriver Hans Kindstrand, advokat och Madeleine Staaf Kura, Vindkraftsupplysningen.
Vi noterar att Svensk vindenergi nu anlitat inte mindre än 13 välrenommerade advokatbyråer, för att kräva en lagändring. Flertalet byråer är medlemmar i och anslutna till branschorganisationen Svensk vindenergi.
Den lokala demokratin har alltför stort utrymme vid etablering av storskalig vindkraft. Det innebär enligt de 13 advokaterna att lagen måste ändras, möjligen med baktanken att lönsamma uppdrag annars sinar.
I skottgluggen finns det kommunala vetot.
Vilka lagar behöver förändras?
Lagen är alltid hindersam för den som är aktiv i näringslivet. Enligt de 13 advokaterna är vindkraft utsatt för så omöjliga rättsregler att det krävs en lagändring.
Man frågar sig då – vilka lagar behöver ändras?
Att kommunen ska ha rådighet över mark- och vattenanvändning är ett besvärande hinder för vindindustrin. Bättre då om vindindustrin får fria händer, där de utan inblandning av lokala synpunkter kan ändra markanvändningen och etablera storskaliga industrizoner på den landsbygd där urbaniteten ännu inte blivit norm.
Nu är det emellertid inte bara vrenskande kommuner som utgör ett besvärande hinder. Nästa problem för vindindustrin är att övertyga lagstiftaren om, är att avskaffa enskildas egendomsskydd, så som det kommer till uttryck i Regeringsformen, Europakonventionen och EU-stadgan.
Om egendomsskyddet har högsta domstolen gjort flera uttalanden, till exempel:
”Av egendomsskyddet i 2 kap. 15 § regeringsformen (jfr även artikel 1 i första tilläggsprotokollet till Europakonventionen) får anses följa en skyldighet för det allmänna att se till att enskildas skydd för sin egendom upprätthålls i förhållande till andra enskilda”.
Ingen vill upphäva egendomsskyddet
Vindindustrin är i det här sammanhanget ”andra enskilda”. Det här innebär konkret att det inte räcker med att undanskaffa det kommunala vetot. För att åstadkomma en kraftfull fortsatt vindkraftsutbyggnad krävs dessutom att lagstiftaren ändrar i Regeringsformen 2:15 och 2:11, upphäver den lag som gör Europakonventionen till svensk lag, och dessutom frånträder Europakonventionen och EU-stadgan.
Såvitt vi känner till finns inte den politiska inriktningen i något partiprogram. Om egendomsskyddet upphävs kommer Sverige att upphöra att vara en rättsstat. Något som i någon mån måste beaktas innan ny lagstiftning övervägs.
Den nuvarande ordningen strider mot egendomsskyddet i Regeringsformen, mot Europakonventionen och mot EU-stadgan. I nuvarande rättspraxis är ”det allmänna vindkraftsintresset” överordnad grundläggande mänskliga rättigheter. Den ordningen måste ändras vilket sannolikt kräver ett initiativ från regeringens sida.
Hans Kindstrand och Madeleine Staaf Kura
Advokat, respektive Vindkraftsupplysningen
Artikeln är tidigare publicerat på Altinget.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.