Det började med att Lidl photoshoppade bort korsen på kyrkan som pryder deras grekiska yoghurt av märket Eridanous. Kyrkan ifråga finns på den grekiska ögruppen Santorini.
Enligt en talesperson för lågpriskedjan, som har hundratals affärer runtom i Europa, tog man beslutet med att undvika religiösa symboler för att inte exkludera några religiösa övertygelser. Man lade även till att Lidl är ett företag som respekterar mångfald, vilket i sin tur skulle förklara den nya designen.
Samtidigt säljer Lidl ett flertal halalcertifierade produkter, noterar Breitbart som även påpekar att dessa produkter har bilder med minareter på.
Ett par veckor senare tycks livsmedelsföretaget Nestlé följa i Lidls fotspår, där man gjort precis samma sak med sin grekiska yoghurt – även där med bilder från kyrkan på Santorini.
Enligt en talesperson för den grekisk-ortodoxa kyrkan i Aten kommer man att ta upp de borttagna korsen på ett kommande möte. Man uppmanar även till bojkott av kedjan.
Lidl har sedermera bett om ursäkt och påstått att man inte gjort förändringen avsiktligt samt bedyrat att den gamla designen ska komma tillbaka.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.