Då ägaren inte längre anser att tjänsten är lönsam läggs Kassagirot ned. Kritiker varnar för att tiotusentals människor riskerar göras till en andra klassens medborgare.
Hos Kassagirots ombud kan man utföra betalärenden med bland annat kontant betalning. Tjänsten finns i dag i omkring 180 butiker utspridda över hela Sverige, men i slutet av månaden läggs tjänsten ned.
LÄS ÄVEN: Dokumentär: Kriget mot kontanterna
Anledningen till att Kassagirot skrotas är att ägarbolaget ClearOn inte längre anser att det är lönsamt. Enligt företaget drabbas 85 000, framför allt äldre och funktionshindrade, kunder.
Hamnar utanför samhället
På intresseorganisationen Kontantupproret varnar man för att följden blir att många människor hamnar utanför samhället.
– Sverige är såvitt jag vet det enda landet i världen som har kommit på den oerhört ointelligenta lösningen att försöka avveckla kontanter, säger organisationens ordförande Björn Eriksson till TV4.
Eriksson menar att risken är att en andra klassens medborgare skapas.
– Vi är mycket bekymrade för detta. Det handlar om hundratusentals människor som inte längre kommer att kunna sköta sin ekonomi. De ställs utanför samhället och de blir som en andra klassens medborgare. Så ska det inte få gå till, säger Björn Eriksson.
LÄS ÄVEN: Statstelevisionen i attack mot butiker som tar kontanter
Länsstyrelserna och Post och Telestyrelsen har i uppdrag att se till att betalsystemen fungerar för alla invånare, något Kontantupproret anser att man inte lever upp till.
– Det är en beklämmande passivitet. Vi ser hur många verksamheter, även offentliga tjänster som enligt lag är skyldiga att acceptera kontanter, tar bort den möjligheten. Ansvariga myndigheter gör ändå ingenting, utan lämnar människor i oro och förtvivlan. Det är rent oanständigt och det finns bara en lösning – att politiken griper in, säger Björn Eriksson.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.