➤ Kräver att ”omgående upphöra” med varumärkesintrånget. Yttrandefrihetsexperten Nils Funcke anser dock att tidningen borde tåla kritik. Emellertid pixlas namnet.

Nyligen publicerade onlinetidningen NyheterIdag en uppmaning till kvinnor att träda fram och berätta om sexuella trakasserier inom ramen för den pågående kampanjen #metoo. Bilden hade en tydlig anspelning på Aftonbladet som hamnat i blåsväder när flera av tidningens medarbetare anklagades för våldtäkt och sexuella trakasserier.

I fredags kunde Samhällsnytt avslöja att en av tidningens redaktörer så sent som i maj 2015 dömdes för en misshandel av sin sambo som begicks framför ögonen på deras 9-månaders gamla barn. Mannen fortsätter trots domen att arbeta på redaktionen.

LÄS MER: Redaktör på Aftonbladet dömd kvinnomisshandlare – “tillfogade blåmärken” på sin sambo framför barnet

NyheterIdags bild som innehåller texten ”Ta bladet från munnen” fick Aftonbladet se rött: ägarkoncern Schibsteds jurist kontaktade chefredaktören för sajten, Chang Frick, via mejl. I mejlet, som Samhällsnytt fått ta del av, hävdar juristen att onlinetidningen gör sig skyldig till ”varumärkesintrång” genom att använda ”kännetecken som är förväxlingsbart med Aftonbladets skyddade kännetecken”. Med kännetecken menas ordet ”bladet” som återgavs i bilden med en stil som liknar Aftonbladets logotyp.

I mejlet uppmärksammas Chang Frick av juristen på att den fyndiga bannern kan leda till rättsliga konsekvenser för honom:

”Att begå varumärkesintrång är straffsanktionerat och kan leda till böter eller fängelse i upp till två år.”

Igår meddelade NyheterIdag att man valt att pixla ordet ”bladet” i bilden. Chang Frick förklarar i en kommentar i artikeln att bilden utgör en del av det redaktionella innehållet och därmed inte kan vara ett varumärkesintrång. Dock väljer tidningen att ändå gå med på Aftonbladets krav – av ”pragmatiska” skäl:

Så här ser bilden ut numera på Nyheter Idags hemsida/Faksimil NI

Att hota mindre publikationer och frilansjournalister med kostsamma juridiska processer är inte en ny företeelse. Metoden används med framgång utomlands när multinationella företag vill stoppa kritisk och granskande journalistik. Ett av de mest kända fallen gäller den svenske journalisten Fredrik Gertten och hans dokumentär ”Big boys gone bananas” som granskade företaget Dole. Företaget lyckades att stoppa filmen i två år genom en utdragen juridisk kamp.

I en kommentar till Samhällnytt säger Frick att han ser sin publicering som rimlig. Samtidigt uttrycker han förståelse för Aftonbladets vrede:

– Det är klart det är besvärande att Aftonbladet som varumärke kopplas ihop med de skandaler som alla medier rapporterat om. Men det är i första hand besvärande i ett större perspektiv, snarare än den här bilden.

Borde inte de som en stor medieaktör tillika maktfaktor tåla granskning och kritik?

– Jag tror de tål granskning och kritik. Men situationen i stort med de här anklagelserna mot deras medarbetare har ju satt tidningen i en svår sits. På ett sätt tycker jag bilden bara blir bättre när “bladet” är pixlat. Det påminner ju om att TV4 har varit öppen med deras medarbetare Martin Timell, men att Aftonbladet fortfarande väljer att vara tysta om sin egen medarbetare som anklagas för sextrakasserier och annat. Jag tycker man kan se bilden som satir eller någon slags konst.

LÄS MER: Aftonbladet erkänner: ”Vi mörklägger när våra egna medarbetare begår brott”

Samhällsnytt har även talat med yttrandefrihetsexperten Nils Funcke som är inne på samma linje:

– Jag tycker att varje tidning ska få försvara sitt varumärke. Sedan är det ju alltid så att någon använder ett särdrag av någon i satirens namn. Det tycker jag ligger i yttrandefrihetsintressen.

Han menar även att trots att tidningen har rätt att försvara sitt namn så borde den ändå tåla kritik och drar en parallell med våldtäktsanklagelserna som nyligen uppmärksammats:

– Sedan kan man tycka att de bör tåla sådant. Aftonbladet exponerar gladeligen Martin Timell och andra men blir tyst när det kommer till deras egen medarbetare. Det är ett sätt att kritisera Aftonbladets dubbelmoral i frågan.

Han menar även att Aftonbladet har misslyckats med att förhindra att deras namn kopplas till sexuella trakasserier – om detta var tanken med hotmejlet.

Samhällsnytt har sökt Aftonbladets jurist för en kommentar. Tidigare uppmärksammade vi hur tidningen mitt under #virtanengate indirekt hotade sina läsare med förtalsanmälan om de sprider ”andras uppgifter”. Detta samtidigt som Aftonbladet höll tyst om nyheten som blev en av Sveriges största medieskandaler genom tiderna.

LÄS MER: #virtanengate – Aftonbladet hotar läsare med förtalsanmälningar

Det kan noteras att i andra sammanhang – när det inte gäller egna varumärken eller medarbetare – talar Aftonbladet varmt om pressfriheten. Inte minst gäller det Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén som i en kolumn tillägnad Pressfrihetens dag skrev följande ord:

”Vår kamp för det fria ordet fortsätter än i dag – och är kanske mer aktuell än någonsin  tidigare, inte minst ur ett internationellt perspektiv.”

Texten innehåller en lång rad referenser till Aftonbladets grundare Lars Johan Hierta. Mitt i texten ställer Olsson Olsén en retorisk fråga som kan vara mer relevant för den krisande tidningen än någonsin tidigare:

”Vad skulle Hierta säga om Aftonbladet i dag?”