➤ Uber planerar att köpa upp till 24 000 självkörande bilar från Volvo, vilket markerar ett skifte från att vara en app på en mobil som tillkallar en taxi till att bli en operatör med en fordonsflotta.

Det icke-bindande avtalet möjliggör för det San Francisco-baserade företaget att komma runt problemen med den avdelning som arbetar med att ta fram autonoma bilar.

Kombinationen med Volvos bilar och Ubers självkörande system är en fortsättning på ett nästan tre år långt samarbete och kommer samtidigt som Uber blivit stämda för företagshemligheter och drabbats av avhopp från viktiga medarbetare.

Missa inte vårt PLUS-innehåll!

Biltillverkare, taxibeställarbolag och nystartade techbolag har bildat lösa samarbeten för att hinna först med självkörande bilar som väntas bli en mångmiljardindustri.

Geely-ägda Volvo sa i ett uttalande igår att de ska förse Uber med deras flaggskepp XC90 SUV utrustad med självkörarteknologi som en del av ett icke-exklusivt avtal från 2019-2021. En talesperson från Volvo berättade att det handlar om upp till 24 000 bilar.

Det självkörande systemet som ska användas i Volvobilarna, som ännu ej är färdigt, håller just nu på att utvecklas i Ubers Advanced Technologies Group.

Om Uber köper alla 24 000 bilar, vars normalpris i USA är omkring 425 000 kronor, blir det den största försäljningen i Volvos historia och den största i världen rörande självkörande bilar. Uber, som för närvarande förlorar omkring fem miljarder kronor i kvartalet, får då sin första fordonsflotta.

Uber har testat en prototyp av Volvobilen i mer än ett år med säkerhetschaufförer i framsätet som bryter in om det självkörande systemet misslyckas.

– Vårt mål har från första dagen varit att göra investeringar i ett fordon som kan massproduceras, sa Jeff Miller, Ubers chef för fordonsallianser.

Bilarna kommer i teorin att användas på samma sätt som idag, fast utan förare.

– Det blir kommersiellt gångbart när du kan ta bort chauffören från ekvationen, sa Miller.

Inga finansiella detaljer avslöjades rörande köpet som skulle bli en massiv investering för Uber och helt förändra företagets nuvarande affärsmodell som innebär att chaufförerna äger och underhåller sina egna bilar.

Miller sa att ett mindre antal av bilarna köps med eget kapital och resten genom lånefinansiering.

Affären bygger på en allians med Uber som Volvo presenterande förra året, som fokuserar på att utveckla design och finansiering av självkörande bilar som kräver en annan form av bromsar och sensorer.

– Vi får hjälp med att utveckla denna bil, sa Volvos VD Hakan Samuelsson i en intervju.

– Det är också en stor kommersiell affär.