➤ Södra teatern på Södermalm i Stockholm ger sig in i valrörelsen med en kampanj man kallar #politisktmeddelande.

Kampanjen går ut på att ge bort 50 reklamytor, på elskåp och husväggar på Södermalm, för att visa att man tror på ett öppet och demokratiskt samhälle.

Via teaterns hemsida kan vem som helst få sitt politiska meddelande publicerat och adressera det till valfri politiker. Av dessa ska sedan 50 budskap väljas ut av teaterns marknadschef för att publiceras på reklamytorna.

Bolagets vd Ingmari Pagenkempers bidrag till kampanjen och “Jimmy” blir budskapet “F*CK SD”.

– Vi är i en situation idag där hotbilden mot folkvalda är extrem. Det är därför väldigt beklagligt att Södrateatern och dess VD Ingmari Pagenkemper lägger pengar på att uppvigla till ett hätskt debattklimat, samt att normalisera hatretorik mot våra folkvalda, säger Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein till Resumé.

– Med tanke på att Södra Teatern blev tvungna på stänga ner sin nattklubbsverksamhet på grund av våld och sexuella övergrepp, så känns det som att dess VD borde lägga sin tid på annat än att hetsa mot landets folkvalda.

Som svar på varför man lanserar kampanjen svarar Pagenkemper att “teatern har som slogan och värdegrund att vi välkomnar de som välkomnar alla” och “redan där gör vi ett ställningstagande kring alla människors lika värde” samt “vi vill utöva våra demokratiska rättigheter och ge en röst till de som inte ha råd”.

– Sverigedemokraterna ser ner på svaga människor. Jag föraktar partiet, deras värderingar och jag föraktar de som jobbar för dem.

– Jag vill att det här partiet ska självdö. Det är ett tydligt budskap som är lätt att ta till sig och min förhoppning är att folk ska vakna och inse att det här partiet är från helvetet.

Södra Teatern ingår i Riksteatern och finansieras helt med skattemedel.