Ett flera tiotals kilometer långt släpspår på havsbottnen är ett av bevisen mot besättningen ombord på tankfartyget Eagle S sedan elkabeln Estlink 2 utsatts för ett misstänkt sabotage på juldagen. Det skriver den finska polisen på sin hemsida.

Det är klockan 12:26 på juldagen, finsk tid, som det plötsligt uppstår ett brott på Estlink 2; en av två likströmskablar över Finska viken mellan Finland och Estland.

Misstankar uppstår om att kabeln utsatts för sabotage. Ungefär samtidigt som kabeln slutar fungera passerar oljefartyget Eagle S över kabeln, och enligt radardata tycks fartyget sakta ned kraftigt precis över den.

Eagle S har samma morgon lämnat hamnstaden Ust-Luga i Ryssland.

Estlink 2 och Eagle S färdväg.

Bordas av specialpolis

Den finska kustbevakningen möter upp Eagle S ute på havet, och eskorterar det samma kväll till finskt territorialvatten. Väl över gränsen bordar beväpnade finska specialpoliser fartyget med hjälp av två helikoptrar, och tar kontroll över det.

Poliserna beordrar besättningen att hissa upp fartygets ankare, men det är bara ankarkedjan som kommer upp till ytan. Själva ankaret saknas.

Foto: Polisen Finland
Foto: Polisen Finland

Den finska misstanken är att besättningen ombord på Eagle S släpat ankaret efter sig på havsbottnen genom Finska viken, och på så sätt saboterat undervattenskabeln. Att ankaret i samand med det lossnat. Att detta gjorts medvetet. Och att Ryssland på något sätt är inblandat.

– Genom submarina undersökningar har vi hittills lyckats kartlägga släpspåret på havsbottnen från början till slut. Spåret är flera tiotals kilometer långt. Tills vidare har det inte varit möjligt att fastställa var ankaren eventuellt lossnade, säger utredningens allmänna ledare Sami Paila från Centralkriminalpolisen i ett uttalande på söndagskvällen.

Det är inte första gången Estlink 2 drabbas av haveri. 26 januari 2024 går likströmskabeln sönder, och det dröjer fram till början av mars innan felet hittas. Reparationsarbetet pågår fram till början av september 2024 innan elkabeln kan tas i drift igen. Den gången misstänks inte sabotage.

Georgier och indier

Eagle S seglar under Cooköarna-flagga, men ägs av ett företag i Indien och har ett indiskt säkerhetscertifikat. Kaptenen ombord är 39-årige georgiern Davit Vadatchkoria, och besättningen på drygt 20 man utgörs av georgier och indier.

Oljetankfartyget misstänks ingå i Rysslands så kallade skuggflotta; en flotta av fartyg under olika flagg som fraktar olja och andra ryska exportprodukter ut på världsmarknaden i syfte att försvåra dess ursprungsspårning och därigenom kringgå västvärldens sanktioner.

Eagles S, ett kinesiskbyggt fartyg sjösatt 2006, har tidigare varit inblandat i incidenter. 2012 kolliderar det med en oljeborrningsplattform utanför Texas, och 2014 är det inblandat i ett oljeläckage utanför Chiles kust.

Faksimil

Under lördagen flyttas Eagle S, med hjälp av lotsar och bogserare, in till en ankarplats nära ön Emsalö inne i Borgås skärgård. Detta eftersom Centralkriminalpolisen i Finland tagit fartyget i beslag.

Besättningen förhörs av polisen, och tekniska undersökningar genomförs på fartyget. Samtidigt försvårar dåligt väder den fortsatta utredningen. Brottsmisstanken gäller grovt sabotage.