Skotska forskare har utvecklat ett flytande batteri som kan ladda elektriska bilar på sekunder, enligt BBC. Det är ett forskarlag vid Glasgows universitet som har skapat en prototyp som kan revolutionera industrin.
Teknologin använder metalloxid som kan laddas med elektricitet när det adderas till vatten. Förare skulle då använda tankstationer och fortsätta köra så snart batteriet är fullt.
Prof Lee Cronin, som igår i forskningslaget, sa att det flytande batteriet kan vara nyckeln till att göra elektriska bilar ett reellt alternativ till bilar som drivs med fossila bränslen.
– Detta skulle lösa en stor kulturell tröghet – du kan fylla på bränslet omedelbart på samma sätt utan att ändra ditt beteende, säger Cronin. Eftersom det är vätska fungerar det som normalt genom att använda befintlig infrastruktur.
– Det kommer garanterat vara en milstolpe om vi kan säkerställa att prototypen kan skalas som vi tror.
Samma räckvidd som vanligt bränsle
Föraren avlägsna det använda metalloxiden genom ett “uttagsmunstycke” vid pumpen. Ett annat munstycke fyller på batteriet med färsk vätska.
Dessutom menar Cronin att deras vätskebatteri inte åldras på samma sätt som konkurrerande elektriska system.
Han sa också att deras kapacitet – mängden energi batteriet kan innehålla – är högre.
Frågetecken omkring att skala upp produkten
Processen att ta fram vätska var inte så svår, men att skala upp produktionen var nästa utmaning.
Teknologin kan också användas för att lagra nationella energireserver.
En liten prototyp håller för närvarande på att skalas upp – och allt går bra hittills, enligt forskargruppen.
– Om vi ska byta till elektriska bilar är laddningstiden en närmast ostoppbar barriär för att du måste då ha en plan – även med snabbladdare som kräver 30 till 45 minuters väntan, sa professor Cronin.
– Och så finns det även farhågor om det finns tillräckligt med laddstationer.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.