Skellefteå kommun har sedan 2022 spenderat över 30 miljoner kronor på annonsering samt reklam och information. Pengar som bland annat lagts på annonsering i Stockholms tunnelbana för att locka stockholmare till Norrland. Nu anklagas mångmiljonrullningen för att vara slöseri med skattemedel.

“Förlåt Stockholm. För att vi växer och får stockholmare att flytta härifrån.”

Under 2022 börjar det dyka upp reklambudskap i tunnelbanan och på stadshuset i Stockholm syftandes till att marknadsföra Skellefteå – en stad 80 mil norr om huvudstaden.

Foto: Pressbild

Kampanjen är en del av ett “kompetensattraktionsarbete” som ska locka arbetskraft till Skellefteåregionen och hela Norrland, heter det.

Drygt 30 miljoner

Från 2022 fram till och med augusti i år hade Skellefteå kommun spenderat sammanlagt drygt 30 miljoner kronor på de två kostnadsposterna “annonsering” samt “reklam och information”.

13,7 miljoner 2022, 11,4 miljoner förra året och 6,8 miljoner fram till och med augusti i år. Totalt i år uppges 11,3 miljoner kronor ha anslagits för PR och kommunikation.

Faksimil

Viktigt meddelande

Innan du scrollar vidare och läser vår journalistik gratis har vi ett viktigt meddelande

Samnytt har på grund av minskade intäkter tvingats skära ned på verksamheten och står även inför flera rättsprocesser mot vänsteraktivister. Samnytt har inget statligt stöd och ytterst begränsade reklamintäkter. Vi är helt beroende av våra läsares stöd. Om du vill att vi ska fortsätta existera som tidning ber vi om din hjälp.

Ägna en minut åt att bli prenumerant! Klicka HÄR för att välja prenumerationsnivå eller swisha valfritt belopp: 123 083 3350, så hjälper du till i kampen mot etablissemanget.

“North Sweden Green Deal”

Emilie Sjölund, presskommunikatör på Skellefteå kommun, berättar för Samnytt att en del av pengarna kommer från projektet “North Sweden Green Deal”. Ett till hälften EU-finansierat samarbetsprojekt mellan Västerbottens och Norrbottens regioner.

“Norra Sverige befinner sig i världens blickfång. De stora investeringar som nu genomförs innebär en omställning som saknar historisk motsvarighet”, beskrevs projektet när det presenterades 2022. “Omställningen drivs av företag som siktar på att vara världsledande i det klimatneutrala skiftet.”

Ett av de företag som hyllades som klimaträddare då var batteritillverkaren Northvolt, och sammanlagt anslogs 112,5 miljoner kronor för att locka arbetskraft till Norrland.

LÄS ÄVEN: Importerade 1800 arbetare – nu riskerar många få åka hem

“Hela projektet möjliggjorde satsningar på kompetensförsörjning och där ingick bl a arbete för att attrahera såväl investeringar och etableringar som invånare och arbetskraft”, skriver Emilie Sjölund i ett mejl till Samnytt.

De totala skattefinansierade PR- och marknadsföringskostnaderna var emellertid större än dem som anslogs i projektet eftersom kommunerna även själva avsatt medel för att marknadsföra sig. Skellefteå har exempelvis de senaste två åren satsat 14 miljoner kronor, utöver de pengar som lagts gemensamt inom ramen för “North Sweden Green Deal”.

Anklagas för skatteslöseri

Och att Skellefteå på detta sätt storsatsar på att få folk att flytta till staden är något som kritiseras av Skattebetalarnas förenings så kallade slöseriombudsman.

Anledningen är att kommunens största privata arbetsgivare varslat 1600 anställda om uppsägning, varav tusen i Skellefteå.

Slöseriombubdsmannen Philip Syrén har tidigare anklagat Skellefteå för att ägna sig åt “PR-jippo och låtsasjobb”.

LÄS ÄVEN: SVT kritiseras när skattehöjning jämförs med bullar