I debattartikeln från i tisdags konstaterar M-trion att elever med utländsk bakgrund är överrepresenterade bland dem som inte når målen i skolan samtidigt som förutsättningen för att klara skolan och komma in på arbetsmarknaden är att ha goda kunskaper i svenska språket.
Vidare menar man att nuvarande upplägg med “Svenska som andraspråk” är segregerande och leder till att skapa ett utanförskap redan i skolan. Verksamheten är också resurskrävande och betungande för kommunernas och skolornas redan ansträngda situation.
Sverige sticker ut med de starka formella rättigheterna för modersmålsundervisning – i omvärlden är det snarare undantag än regel att modersmålsundervisningen är en del av skolans uppdrag.
Det svenska språkets roll och betydelse måste tydliggöras och förstärkas. Därför är vårt förslag att avskaffa ”svenska som andraspråk” för att garantera att alla barn får tillräckliga kunskaper i svenska språket.
Slopa modersmålsundervisning SD-förslag 2011
Redan 2011 lade Richard Jomshof och Mattias Karlsson en motion i riksdagen om att “avskaffa den obligatoriska modersmålsundervisningen, de nationella minoritetsspråken undantagna”.
Precis som Moderaterna idag konstaterade man att modersmålsundervisningen inte främjar assimilationen till det svenska samhället och man menade att modersmålsundervisningen i huvudsak är ett intresse för den enskilda familjen, som då också bör stå för kostnaderna samtidigt som undervisningen skall ligga utanför ordinarie skoltid.
Jomshof och Karlsson ville se en ändring i skollagen som tar bort kravet på kommunerna att tillhandahålla modersmålsundervisning, de nationella minoritetsspråken undantagna.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.