Luleås klimatsatsning på elbussar har blivit ett gigantiskt och dyrt fiasko för stadens skattebetalare. Men när Samnytt försöker få tag på de ansvariga tjänstemännen, så vägrar de svara på frågor. De ger bara “exklusiva” intervjuer med den lokala socialdemokratiska tidningen.

57 miljoner kronor för fem nya elbussar. Det är 2018 som Luleå beslutar satsa på nya “klimatsmarta” fordon till sin kollektivtrafik Luleå lokaltrafik, eller LLT som den också är känd som.

De fem elbussarna från finska Linkker sätts in på linje 6, som går genom centrala delarna av staden. Vid varje ändstation byggs en laddstation. Tanken är att bussarna bara ska behöva ladda i några minuter innan de kör nästa tur.

Linje 6 genom Luleå. Faksimil

Problembussar

Men ganska snart upptäcks allvarliga problem med de nya bussarna. Chaufförerna klagar på att ratten på dem inte går att justera, vilket innebär ett arbetsmiljöproblem.

Dessutom blir en elbuss snabbt väldigt kall under i synnerhet vinterhalvåret. Eftersom den saknar förbränningsmotor saknas även den överskottsvärme som normalt används för att hålla chaufförer och passagerare varma.

Därför installeras en särskild dieseldriven extravärmare i varje elbuss. Under 2023 går det åt drygt 3,5 kubikmeter diesel enbart för att hålla elbussarna varma med hjälp av dessa värmare.

Det är tillräckligt med diesel för att köra en turistbuss från Luleå hela vägen till Italien och tillbaka igen. Två gånger om.

Viktigt meddelande

Innan du scrollar vidare och läser vår journalistik gratis har vi ett viktigt meddelande

Samnytt har på grund av minskade intäkter tvingats skära ned på verksamheten och står även inför flera rättsprocesser mot vänsteraktivister. Samnytt har inget statligt stöd och ytterst begränsade reklamintäkter. Vi är helt beroende av våra läsares stöd. Om du vill att vi ska fortsätta existera som tidning ber vi om din hjälp.

Ägna en minut åt att bli prenumerant! Klicka HÄR för att välja prenumerationsnivå eller swisha valfritt belopp: 123 083 3350, så hjälper du till i kampen mot etablissemanget.

Tas ur trafik

Till slut är problemen med bussarna så många att de tas ur trafik och blir ståendes på LLT:s bussdepå. Nu används de endast vid behov som “förstärkningbussar”.

– Vi kör dem på vår och höst men väldigt begränsat, säger LLT:s produktionschef Ulf Nordin till Samnytt.

Jonas Vinblad von Walter och Ulf Nordin. Foto: LLT

Det är förövrigt inte bara bussarna i Luleå som har bekymmer. Även tillverkaren Linkker i Finland har stora ekonomiska problem. I februari 2020 ansöker företaget om rekonstruktion. I august 2023 upphör företagets verksamhet, och ett par månader senare ansöker det om konkurs.

Linkker har då gått med förlust ända sedan 2015, och dragit på sig mångmiljonskulder.

Vill inte svara

Samnytt har pratat med LLT:s produktionschef Ulf Nordin och innovations- och utvecklingschefen Jonas Johansson. Ingen av dem vill svara på kritiska frågor om elbussatsningen.

Ulf Nordin ber först att få återkomma lite senare på telefon, men ringer aldrig tillbaka igen. Han skriver senare i ett mejl att han endast går med på att prata med den lokala socialdemokratiska tidningen (Norrländska Socialdemokraten).

“Vad gäller intervju kring elbussar har jag gett en exklusiv intervju till NSD. Därför kommer jag inte att uttala mig i andra medier om våra elbussar”, skriver han.

Påpekas bör att LLT:s politiska styrelse har en rödgrön majoritet. Samnytt har även sökt LLT:s vd Jonas Vinblad von Walter.