➤ Enligt en färsk YouGov-undersökning har förtroendet för vänsterliberala TV-bolaget TV4 och vänsterextrema boulevardtabloiden Aftonbladet minskat drastiskt sedan profilerade medarbetare på medierna avslöjats med sexuella trakasserier och sexualbrott.

Det opinionsinstitutet har mätt är hur styrkan i mediernas varumärken har påverkats av sexskandalerna i spåren av den så kallade #metoo-kampanjen och för Aftonbladet och TV4 är tappet stort. TV4 rasar från 10 till -1,3 medan Aftonbladet som redan innan skandalerna hade ett svagt varumärkesvärde på -1,2 nu sjunker till -11,8.

Även statskontrollerade vänsterliberala SVT och SR, som också tvingats göra sig av med flera misogyna och sexbrottsmisstänkta medarbetare, får se värdet på sina varumärken negativt påverkade, dock inte lika kraftigt.

Aftonbladet har inte velat kommentera siffrorna men TV4:s nytillträdda hr- och kommunikationsdirektör Åsa Barsness uppger att hon tycker att det hela är “ledsamt” och att bolaget nu har tagit fram en handlingsplan och inlett ett omfattande värdegrundsarbete för att komma till rätta med den misogyna kulturen i huset.