DEBATT. Alternativ för Sverige har hela tiden varit tydliga med att det inte ska vara en klassfråga att kunna ta bilen för att handla, besöka vänner och familj eller för att utföra andra vardagsärenden. Trots regeringsskifte och vidlyftiga löften om kraftigt sänkta bränsleskatter från partierna bakom Tidöavtalet, så kommer vi svenskar fortsatt få dras med skyhöga bränslepriser. Detta i en tid då många redan har en ytterst ansträngd privatekonomi.
Redan förra året föreslog Alternativ för Sverige helt slopade punktskatter på bensin och diesel samt avveckling av reduktionsplikten. Genomförandet av dessa förslag hade lett till att bränslepriserna återigen hamnat på privatekonomiskt hanterbara nivåer.
På grund av EU-medlemskapet hindras dock Sverige från att fritt bestämma skatterna på drivmedel, EU har nämligen satt en gräns för vilka skattenivåer som tillåts och som vi nu enbart fått ett tillfälligt tidsbegränsat undantag ifrån. Så länge svenska politiker fortsätter att förespråka ett svenskt medlemskap i EU, och böjer knä för byråkraterna i Bryssel, kommer vi ha stora problem.
För Alternativ för Sverige är lösningen enkel, Sverige ska fram tills att vi lämnar EU helt bortse från vad EU tycker i drivmedelsfrågan. Flera andra EU-medlemsländer har tidigare brutit mot ingångna regler och avtal. Det innebär att även Sverige skulle kunna bryta mot avtal och regler som drabbar oss negativt, även innan vi lämnat den destruktiva unionen.
Sverige betalar idag en skyhög EU-avgift för att vara med i en union som genererar höga bränslepriser, förvärrar elkrisen, bidrar till lönedumpning samt ett fritt flöde av vapen och knark över gränsen. Bland riksdagspartierna finns det ingen verklig opposition mot EU, många partier tillåter sig vara EU-kritiska på ytan men när det väl kommer till kritan så är det inget annat än tomma ord.
På grund av svaga politiker som gör dåliga prioriteringar fortsätter alltså bränslepriserna att vara skyhöga. Alla punktskatter på fordonsbränsle såväl som reduktionsplikten måste avskaffas omgående, vad än utländska EU-byråkrater eller det klimatalarmistiska etablissemanget tycker. Detta kan till exempel finansieras genom att helt slopa utlandsbiståndet i statsbudgeten, då det svenska biståndet enligt flera granskningar gör extremt liten skillnad vad gäller fattigdomsbekämpning. Det hamnar också oroväckande ofta biståndspengar i fickorna på korrupta höjdare i länderna som bistånd skickas till. Bistånd kan var och en i Sverige bistå med genom att skicka pengar till betrodda frivilligorganisationer i stället.
Alternativ för Sverige står fast vid att svenskarna ska ha råd att transportera sig själva från punkt A till punkt B. Det ska inte vara en klassfråga att köra bil och svenskarnas redan ansträngda privatekonomi ska inte pressas ännu mer på grund av skenande resekostnader.
Jeff Ahl
Styrelseledamot – Alternativ för Sverige, f.d. riksdagsledamot
Andreas Feymark
Styrelseledamot – Alternativ för Sverige
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.