En ledande lågprisbutik i Tyskland har höjt priserna på ett urval av sina produkter – bland annat wienerkorv, ost och yoghurt – för att återspegla deras påstådda verkliga kostnad för människors hälsa och miljön.

I ett veckolångt experiment kommer alla 2 150 Penny-butiker att höja priset på nio produkter, främst mejeriprodukter och kött. Dessa ska prissättas till vad experter från två universitet har ansett vara deras verkliga kostnad i förhållande till deras effekt på marken, klimat, vattenanvändning och hälsa.

I kampanjen “Wahre Kosten” (“Verkliga kostnader”) har priserna på wienerkorvar stigit från 3,19 till 6,01 euro, mozzarella ökat med 74 procent och fruktyoghurt med 31 procent.

LÄS ÄVEN: Studie: Ekologisk odling kan skada miljön mer

Veckan för ökad medvetenhet sker i samarbete med akademiker från Nürnbergs tekniska högskola och universitetet i Greifswald, och utlöstes av övertygelsen bland konsumentforskare att prislappar i stormarknader inte återspeglar de verkliga miljö- eller långsiktiga hälsokostnaderna att producera matvarorna och få ut dem på återförsäljarnas hyllor.

Kedjan hävdar att man kommer donera överskottet från försäljningen till välgörenhetsorganisationen Zukunftsbauer som stöder familjeägda gårdar i alpområden, av vilka många i allt större utsträckning kämpar för att överleva med låg avkastning eller till och med gör förluster på sina produkter.