En ledande lågprisbutik i Tyskland har höjt priserna på ett urval av sina produkter – bland annat wienerkorv, ost och yoghurt – för att återspegla deras påstådda verkliga kostnad för människors hälsa och miljön.
I ett veckolångt experiment kommer alla 2 150 Penny-butiker att höja priset på nio produkter, främst mejeriprodukter och kött. Dessa ska prissättas till vad experter från två universitet har ansett vara deras verkliga kostnad i förhållande till deras effekt på marken, klimat, vattenanvändning och hälsa.
I kampanjen “Wahre Kosten” (“Verkliga kostnader”) har priserna på wienerkorvar stigit från 3,19 till 6,01 euro, mozzarella ökat med 74 procent och fruktyoghurt med 31 procent.
LÄS ÄVEN: Studie: Ekologisk odling kan skada miljön mer
Veckan för ökad medvetenhet sker i samarbete med akademiker från Nürnbergs tekniska högskola och universitetet i Greifswald, och utlöstes av övertygelsen bland konsumentforskare att prislappar i stormarknader inte återspeglar de verkliga miljö- eller långsiktiga hälsokostnaderna att producera matvarorna och få ut dem på återförsäljarnas hyllor.
Kedjan hävdar att man kommer donera överskottet från försäljningen till välgörenhetsorganisationen Zukunftsbauer som stöder familjeägda gårdar i alpområden, av vilka många i allt större utsträckning kämpar för att överleva med låg avkastning eller till och med gör förluster på sina produkter.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.