Enligt en undersökning från Skandia betalar storbankernas kunder i snitt tusentals kronor för mycket för sina bolån varje år. Detta menar en trio vd:ar för några mindre banker riskerar leda till att förtroendet för hela banksektorn urholkas. Man efterlyser nu att bankerna ökar graden av transparens i räntesättningen till kunder.
Många bankkunder upplever problem med bankernas förhandlingstvång av bolåneräntor och det finns en känsla av ett ständigt informationsunderläge och en stress i att löpande bevaka sin ränta. Det skriver Mikael Inglander, vd SBAB, Arvid Krönmark, vd Skandiabanken och Per Lindblad, vd Landshypotek Bank, i en gemensam debattartikel.
Trion påpekar att det redan i dag finns en annan prismodell med transparenta räntor där priset är tydligt och rättvist för alla som beviljas ett lån, men att det är något som sällan kommer fram.
LÄS ÄVEN: Bankerna pekas ut för kartellkultur
I dagsläget finns två huvudsakliga modeller: transparenta bolån utan förhandling och bolån som kräver förhandling. Skandiabanken, SBAB och Landshypotek Bank är de tre största aktörerna som valt den första modellen med förhandlingsfria bolån, ett alternativ man menar skapar en långsiktig balans mellan bank och kund.
Den andra modellen, med förhandlade bolåneräntor, är den som storbanker använder och är det vanligaste upplägget för privatpersoner som köper en bostadsrätt eller ett småhus. Kunderna uppmanas ta kontakt med sin bank och förhandla om man inte är nöjd med sin nuvarande ränta – en uppmaning man dock inte har mycket nytta av om banken är ovillig att förhandla, konstaterar vd:arna.
Flyttar inte gärna
För kunder som är missnöjda med sin ränta och inte ges möjlighet att förhandla återstår endast möjligheten att flytta sitt bolån. Det är dock något många drar sig för att göra trots att det är förhållandevis enkelt.
Vi företräder en modell på svensk bankmarknad, som vi menar kan visa vägen till ökat förtroende och bättre kundrelation. Den transparenta prissättningsmodellen erbjuder kunder med samma förutsättningar samma ränta utan förhandling. Som kund behöver man då inte fundera på om räntan man har är rättvis eller om rabatten man tidigare fick fortfarande gäller. Detta är en viktig skillnad från storbanksmodellen, där två på pappret identiska kunder kan få helt olika villkor, enbart beroende på hur bra de är på att förhandla. Hos oss erhåller kunden det pris som exponeras och ingen aktivitet krävs vid omsättning av räntan.
Enligt siffror från augusti i år betalar storbankskunder i Stockholms län i genomsnitt 7 000 kronor mer per år för villaägare och 5 000 kronor mer för lägenhetsinnehavare.
Samtidigt visar Förtroendebarometern 2024 att förtroendet för banksektorn är lågt och fortsätter att sjunka från redan låga nivåer under en längre tid – något som trion anser är en oroväckande utveckling som branschen måste ta på stort allvar.
Ett sätt att stärka förtroendet för banksektorn menar man är att öka graden av transparens i räntesättningen till kunder och man uppmanar Sveriges bolånetagare att kritiskt granska sina nuvarande bolåneräntor.
LÄS ÄVEN: Ekeroth: “Bankväsendet måste reformeras i grunden”
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.