Flera butiker planerar använda ansiktsigenkännande teknik för att kartlägga sina kunders beteenden. Inom kort kommer sådan teknik – som uppges medge att den som filmas ändå ska kunna vara anonym – att pilottestas i Stockholm.
Att kartlägga och analysera kundernas beteenden i syfte att öka försäljningen, är något som det forskats mycket om under senare år. I fysiska butiker är det svårare att följa en kunds beteende än det är i en digital butik, där ögonrörelser, sökningar och klickande kan loggas och analyseras utan större investeringar.
Jonas Arnberg, vd för HUI Research, säger till DN att butikerna måste blir mer analytiska för att komma ifatt e-handeln.
– E-handeln är väldigt mycket bättre på att i realtid hålla koll på vilka varor som går bra. Det är något som vanliga butiker måste bli bättre på eftersom det ger bättre lönsamhet, färre reor och ökad kundnöjdhet.
Därför vill nu flera svenska företag samla in kunddata via ansiktsigenkännande teknik, något som många kritiker hävdar gör intrång i den personliga integriteten och kan komma att utnyttjas på ett felaktigt sätt.
Tekniken utvecklats snabbt
Ansiktsigenkännande teknik har utvecklats snabbt och mycket på senare år. Tekniken används ofta av polis för att identifiera misstänkta men har många andra användningsområden. Kina har ett utbrett övervakningssystem med ansiktsigenkänning, något som Samhällsnytt rapporterat om tidigare.
Forskning visar att känslan av att vi är övervakade räcker för att påverka vårt beteende. Den som känner sig övervakad hamnar i ett mentalt fängelse.
När företaget Nordic Tech House tidigare i år ville använda ansiktsigenkänning för att kontrollera butiksbesökares kön, ålder, humör och återbesöksfrekvens beslöt Datainspektionen utreda hur tekniken förhåller sig till dataskyddsförordningen GDPR för att klargöra vilka regler som ska gälla.
Enligt Nils Henckel, jurist på Datainspektionen, är samtycke avgörande vid tillämpning av ansiktsigenkänning.
Flera butikskedjor i startgroparna
Företaget Indivd har utvecklat teknik för ansiktsigenkänning som genom anonymisering kringgår GDPR. Nu uppges flera butikskedjor stå i startgroparna för att testa tekniken, som alltså hävdas inte kräva besökarens godkännande.
I vanliga fall sparas biometrisk data från ansiktet, något som i regel är förbjudet utan samtycke. Ansiktsdragen jämförs därefter blixtsnabbt med en enorm bildbank för att hitta matchande uttryck och dra slutsatser därav. För att kringgå GDPR uppger företaget Indivd att deras teknik inte sparar någon biometrisk data.
Bildmaterialet uppges anonymiseras från övervakningskameran mellan en och två millisekunder efter att det nått butikens server. Därefter sparas informationen krypterat i molnet. I och med att bildmaterialet från kameran förstörs på millisekunder är det omöjligt att spåra informationen tillbaka till fysisk person, hävdar Indivds grundare, Fredrik Hammargården.
Datainspektionen ska titta på ärendet
Datainspektionen har ännu inte hunnit titta på Indivds teknik och kan därför inte uttala sig om den. Däremot uppmanar de alla företag som planerar att använda sig av ansiktsigenkännande teknik i större skala att höra av sig till myndigheten innan tekniken tas i bruk.
Den som använder ansiktsigenkännande teknik som bryter mot dataskyddsförordningen riskerar sanktionsavgifter från Datainspektionen. Skellefteå kommun ålades, tidigare i år, att bota 200 000 kronor för att ha använt ansiktsigenkänning på en skola för att kontrollera elevernas närvaro. Kommunen har dock överklagat böterna då de anser att övervakningen skett på frivillig basis.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.