➤ KULTUR “Tidningshuset som Gud glömde” är namnet på teaterpjäsen om Stampenkrisen, i vilken Alice Teodorescu porträtteras som en vampyr. Avhumanisering och gränsande till rasism, enligt Teodorecsu själv.

Bakom pjäsen om den fallerande tidningskoncernen står dramatikern Gertrud Larsson, med ett förflutet på Kvällsposten.

I pjäsen förekommer Göteborgs-Postens politiska chefredaktör Alice Teodorescu, som har rumänsk bakgrund. Där porträtteras hon som rumänsk vampyr.

I ett ledarstick i GP för några dagar sen kommenterar Teodorescu pjäsen, som hon menar gränsar till rasism.

Personer som, får man anta, vanligtvis ryggar tillbaka vid blotta tanken på stereotyper som anspelar på människors etniska härkomst. Ändå reagerar alltså ingen på den grova stereotypen av mig som är född i Rumänien och som porträtteras som blodsugande, skrikande vampyr som sätter tänderna i det som får antas symbolisera ”den goda liberalismen” i pjäsen ”Tidningshuset som Gud glömde”.

Vidare skriver Teodorescu att vänstern vanligtvis är väldigt bra på att peka ut rasism, men “när det kommer till politiska motståndare tycks den analytiska skärpan helt försvinna”.

Man jublar åt stereotyper, använder begrepp som husblatte, husneger, Onkel Tom, rasförrädare. Garden mot rasism sänks och helt plötsligt har man bidragit till en uppdelning mellan människor som utgår från samma utgångspunkt som den antirasistiska kampen säger sig vilja utplåna.

Den konstnärliga friheten ska värnas och satiren är ur detta perspektiv given. Men nog hade någon i kultursverige reagerat om man framställt en afro-svensk politiker som kannibal? Eller en latinamerikansk debattör som tjoande, fjäderprydd indian?

Teodorescu skriver även idag torsdag i Expressen om pjäsen, som hon menar avhumaniserar henne.